Terapi

I Troldpilen er der ansat en ergoterapeut og to fysioterapeuter. Terapeuterne varetager behandling og træning for institutionens børn med fokus på at fremme barnets trivsel, læring og udvikling. Fysio- og ergoterapeuterne udfører undersøgelser, observationer, test, træning, rådgivning og vejledning.

Træningen foregår individuelt eller på hold. Alle børn tilbydes terapi, men der sker en vurdering af, hvordan og hvor meget, barnet tilbydes. Behovet kan svinge og ændres løbende.

Træningen i terapien bygger på en analyse af barnets:

• Fysiske tilstand (styrke, ledbevægelighed, kropsholdning, tonus, kondition)
  • Aktivitetsniveau (fx kravle, klatre, gang, balance, bold spil.)
  • Deltagelse i det daglige (spise, af og påklædning, toilet) og planlægning af motoriske handlinger
  • Omgivelsernes påvirkning af barnet. Bliver barnet let forstyrret? Er det let afledeligt? Har barnet brug for meget struktur?
  • Personlige faktorer, som barnets interesse, motivation, evne til at skabe kontakt til andre børn eller voksne

Træningen/legen/stimuleringen har som mål at styrke barnets:

• Grovmotorik: trille, klatre, løbe, hoppe
  • Finmotorik: håndgreb, øje hånd koordination f.eks. boldspil
  • Mundmotorik, mimik, puste/suge, undgå savl
  • Specifikke færdigheder, cykle, rulleskøjter, binde sko.
  • Kropsbevidsthed/ kropskontrol
  • Sanseintegration, er evnen til at kunne sammenfatte enkeltheder til en helhed, for at forme oplevelser, adfærd og indlæring. I fysioterapien arbejdes der hovedsageligt med stimulering af labyrintsans, kinestetiske sans og følesansen, som er de sanser, der fortæller om ens egen krop i forhold til omverdenen.