Værdigrundlag

Troldpilen er først og fremmest en integreret institution, hvor vi lægger vægt på at skabe det gode børneliv med omsorgsfulde og rummelige rammer. Børnene i Troldpilen har forskellige udgangspunkter og behov, men ens for dem alle er, at de er børn, som har brug for en god og tryg hverdag.

Vi tager udgangspunkt i barnets personlighed og kompetencer, når vi møder det, og tilbyder en dag med leg, aktiviteter og fællesskab med børn og voksne.

I Troldpilen har barnet en individuel struktureret hverdag. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov og niveau. I tæt samarbejde og dialog med forældrene arbejder vi for, at barnet trives og har en berigende hverdag, hvor udvikling af sociale, kommunikative og motoriske evner er i centrum.

Al arbejdet i Troldpilen er baseret på en lang række teoretiske og faglige overvejelser. Troldpilens personale har særlig viden inden for det specialpædagogiske felt, og de bliver løbende videreuddannet. Vores terapeuter og pædagoger har et tæt samarbejde, som er med til at sørge for, at det enkelte barn får den omsorg, behandling og støtte, som der er behov for.

For bedst muligt at løfte Specialklyngens kerneopgave søger vi at styrke det enkelte barns selvstændighed gennem at støtte barnet i selv at udføre og løse opgaver. Det kan være at spise selv, renlighed, af- og påklædning, spontan kommunikation og motorisk udfoldelse mm. Denne frihed til selv at kunne vælge aktiviteter, mener vi, giver den bedste grobund for øget selvværd, og dermed styrke barnets integritet.